بازاریابی یا marketing چیست ؟
بازاریابی به مجموعه فعالیتهایی از بازرگانی اطلاق میشود که جریان کالاها یا خدمات را از تولیدکننده تا مصرفکننده نهایی هدایت مینماید.
لغت مارکتینگ (Marketing) به چه معناست ؟
در زبان انگلیسی به معنای بازار رساندن یا کلیه عملیاتی است که در فاصله تولید تا مصرف باعث تسریع جریان انتقال کالا یا تسهیل فروش شود. به همین علت اخیراً در فرهنگ بازرگانی رایج در کشور ما از عبارت «از تولید تا مصرف» یا «از تولید به مصرف» برای نشان دادن سهولت و سرعت در کار توزیع و فروش و حذف واسطهها استفاده میشود.
هم اکنون بازاریابی در علم بازرگانی پیشرفته به معنی طیف وسیعی از فعالیتهای تحقیقاتی، طراحی تولید، تدارکات، تولید، فروش، بیمه، کنترل کیفیت، بستهبندی، خدمات پس از فروش و... است به طوری که توزیع و انتقال کالا به مصرفکنندگان دور و نزدیک را تسهیل نماید.
بازاریابی درگذشته چه تفاوتی با حال حاضر دارد ؟
امروزه بازاریابی اهداف متفاوتی از بازاریابی در گذشته دارد.
در گذشته، بازارها ثابت، پایدار و شاید قابل پیش بینی بودند، بنابراین سازمانها برای کسب بهترین جایگاه در آن تلاش میکردند. درحال حاضر پیش بینی بازار به دلیل رقابت تنگاتنگ میان شرکتها و ارائه محصولات متنوع توسط شرکتها، بسیار سخت و دشوار شده است. امروزه سازمانها با توجه به محدودیت در منابع و رقابتی شدن بازارها، مدیران را وادار به پیاده سازی روشها و شیوه های نوین بازاریابی، تکنیک های وفادارسازی مشتری و آموزش بازاریابی میکنند تا بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه را برای شرکتشان به ارمغان آورد.
عناصر کلیدی 4P در بازاریابی
بازاریابی شامل طیف وسیعی از فرآیندهای مرتبط با درک آنچه مصرف کنندگان می خواهند و سپس فراهم کردن آن نیاز برای مخاطبان است بازاریابی، شامل چهار عنصر کلیدی است که به 4P معروف هستند:
2 – توزیع یا محل (Place)
3 – قیمت گذاری (Pricing)
4 – ترویج (پیشبرد) (Promotion)
یک نقطه ی شروع بسیار مفید در بازاریابی، انجام تحقیقات علمی در بازار (محل داد و ستد کالا) برای پیدا کردن نیاز مشتری و در ارتباط با 4P است. بازاریابی با ارزیابی نیازی که محصولات و خدمات به آن پاسخ می دهند، شروع می شود.
تعریف مارکتینگ از نگاه ساول کلت :
بازاریابی یعنی یک تجربه وسوسهانگیز بسازید و بوسیله آن، یک ارتباط شخصی با آدمها برقرار کنید و میل به اشتراک گذاری با دیگران را در آنها به وجود آورید.
بازاریابی در حقیقت مجموعهای از فعالیتهای تولیدی و توزیعی و تجاری است
که کالاها را سریعتر و سادهتر به دست مصرف کننده نهایی برساند.