بازاریابی صنعتی چیست؟
بازاریابی صنعتی که به آن Business to Business Marketing یا Business Marketing یا Organizational Marketing نیز گفته میشود، عبارت است از بازاریابی کالاها و خدمات در ارتباط با سازمانهای کسب و کار. سازمانهای کسب و کار (یا سازمانهای صنعتی) شامل شرکتهای تولید کننده، سازمانهای زیرمجموعه دولت، سازمانهای بخش خصوصی، موسسات آموزشی، بیمارستانها، توزیع کنندگان، یا واسطهها میباشند. سازمانهای صنعتی، کالاها و خدمات را به منظور تامین اهدافی چون تولید کالاها و خدمات، کسب سود، کاهش هزینهها، و غیره خریداری میکنند. بر عکس، بازاریابی کالاها و خدمات مصرفی عبارت است از بازاریابی کالاها و خدمات در رابطه با افراد، خانوارها و خانهدارها. در این حالت مصرف کنندگان، کالاها و خدمات را برای مصرف شخصی خود خریداری میکنند.
شرکتهایی (سازمانهای فروشنده) که فولاد، ابزارآلات، ماشین آلات، کامپیوتر، خدمات راهنمایی جهانگردان، و دیگر کالاها و خدمات را به موسسات کسب و کار (سازمانهای خریدار) میفروشند، نیازها، منابع، سیاستها و خط مشیهای خریداران را شناسایی میکنند. نکته مهم در بازاریابی کسب و کار عبارت است از ایجاد ارزش (منافع) برای سازمانهای خریدار (مشتریان) از طریق کالاها و خدماتی که بر نیازها و اهداف خرید سازمانی تکیه دارد. برای مثال، شرکتی که لولههای فولادی را تولید و به تولیدکنندگان دوچرخه عرضه و بازاریابی میکند، به بازاریابی کسب و کار مشغول است. بازاریاب صنعتی شرکت تولید کننده لولههای فولادی باید نیازهای تولید کنندگان دوچرخه را درک کند و کیفیت مورد نظر آنان، کاربرد لولههای فولادی، دسترس بودن یا تحویل روزانه یا هفتگی لولهها و مسائلی از این قبیل را مد نظر قرار دهد.
به همین ترتیب موسسه کوچکی که به یک تولید کننده رنگ، مشاوره (یا خدمات) فنی ارائه میکند، در حال انجام بازاریابی صنعتی است.